Council of judges
of Ukraine

enEN uaUA

28.07.2021, 07:49

Спільне відкрите звернення суддівських асоціацій до Президента України щодо Закону № 5068 Спільне відкрите звернення суддівських асоціацій до Президента України щодо Закону № 5068

Суддівські асоціації
Асоціація розвитку суддівського самоврядування України,
Всеукраїнська асоціація адміністративних суддів,
Громадське об‘єднання «Всеукраїнська Асоціація суддів у відставці»,
Всеукраїнська Асоціація Жінок - Суддів звернулись до Президента України Володимир Зеленський з відкритим листом для висловлення спільної позиції щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя» (Закон № 5068).

У своєму зверненні представники асоціацій-підписантів закликають Президента України ще раз відповідально проаналізувати ситуацію та довгострокові ризики, які створює згаданий Закон для суверенітету України та незалежності суддів, та застосувати надане Конституцією України право вето до Закону № 5068.

У документі судді наголошують, що представники Судової влади мають бути залучені до підготовки усіх важливих законопроєктів у сфері судочинства, а сформована спеціально уповноваженими на те органами правова думка повинна враховуватися при їх підписанні.

Текст звернення асоціацій-підписантів:


ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ

до Президента України Володимира Зеленського

Вельмишановний панеПрезиденте України !

Від імені суддів – членів асоціацій суддівського самоврядування звертаємось до Вас, як до Гаранта Конституції України, з цим відкритим листом, намагаючись ще раз чітко висловити свою позицію стосовно Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя» (далі – Закон № 5068).

Мета створення професійних суддівських асоціацій і поставлені перед нами завдання не дозволяють намзалишатися осторонь важливих процесів реформування, щовідбуваються в державі, ми відчуваємо співвідповідальність за їх результати, адже нам і нашим дітям жити в оновленій Україні.

Асоціація розвитку суддівського самоврядування України, Всеукраїнська асоціація адміністративних суддів, Всеукраїнська Асоціація суддів у відставці, Всеукраїнськаасоціація жінок-суддів підтримують зміст, доводи й аргументи, а також узагальнення Консультативного висновку № 435/0/15-21 від 23.02.2021 року та Зауваженьвід 20.07.2021 року, якими Вищою радою правосуддя булонадано ґрунтовний правовий аналіз Закону № 5068 і його наслідків, як в частині наявності значних ризиків визнанняйого неконституційним, так і в частині неможливості його практичної реалізації. Проте найважливішим є те, що у запропонованій редакції Закон № 5068 може завдати істотної шкоди суверенітету України та незалежності Судової гілки влади.

Відповідно до вимог ст.ст. 6, 19 Конституції України, яка має найвищу юридичну силу в ієрархії законодавчих актів (ст. 8), органи законодавчої, виконавчої влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України, та не можутьнехтувати ними, спираючись на свавільне тлумаченняміжнародних зобов’язань України, які в жодному разі не можуть суперечити Конституції України. Статтею 1 Конституції України закріплено, що Україна є суверенною інезалежною, демократичною, соціальною та правовою державою, а право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бутиузурповане державою, її органами або посадовими особами (ст.2 Конституції України).

Запропонований у Законі № 5068 інструментарій майже не відрізняється від того, який вже був предметом розгляду Конституційним Судом України і якому вже було надано кваліфіковану оцінку на предмет відповідності Основному закону. Відповідно, Ми вважаємо, що ризики визнання і цього Закону таким, що суперечить Конституції, є доволівисокими, а Ви, як Гарант Конституції, повинні надзвичайноуважно й відповідально проаналізувати його положення саме з урахуванням нормативних і фактичних суджень,викладених у наведених документах спеціальноуповноваженими на те органами, бо свідоме ігноруванняцих чинників та підписання завідомо неконституційногозакону також є порушенням вимог Конституції України. Неможливим є досягнення задекларованих високих цілейпротиправними методами.

Цим листом ми хочемо звернути Вашу увагу й на те, щонині Закон загрожує суверенітету України в контексті зміни порядку формування органів урядування Судової влади, але застосовані підходи й нехтування принципами створюєреальне підґрунтя і потенційні загрози для подальшого формування законодавчої й виконавчої гілок влади, оскільки аналогічні інструменти впливу іноземних держав на систему органів управління можуть бути закріплені як прийнятні і використані в майбутньому стосовно, наприклад,формування складу Верховної ради України, кадрового наповнення Кабінету Міністрів України, погодження кандидатури Президента України. Якщо можливість безпосереднього й вирішального впливу іноземних структур на добір кадрів і формування органів Судової влади буде закладено на рівні Закону України, то й надалі ніщо не зможе завадити певним політичним силам чи представникам інших сфер впливу з іноземних держав, зацікавленим в послабленні суверенітету України, користуючись тими ж гаслами, впроваджувати аналогічні механізми для формування органів законодавчої та виконавчої влади, отримуючи важелі керування ними. Це надзвичайно небезпечний прецедент, який може призвести до істотногообмеження суверенного права народу України наформування державної влади в цілому – законодавчої, виконавчої, судової. Аналогічні інструменти «перевірки доброчесності» іноземними громадянам рано чи пізно можуть бути запропоновані і стосовно кандидатів в депутати, міністрів, і навіть щодо кандидатів у Президенти України, що, хоча й звучить доволі абсурдно, але зараз вже не виглядає неможливим.

Звертаємо Вашу увагу, що у жодній іншій країні світу представники іноземних держав не мають права брати участь у безпосередньому визначенні (формуванні) органівдержавної влади, бо це є суверенним правом кожної країнита її народу. Не існує логічного пояснення тому, що Україна сама фактично відмовляється від частини своїх сувереннихправ у виді права самостійно формувати органи державноївлади.

Статтею 5 Конституції України народові Українигарантовано, що носієм суверенітету і єдиним джереломвлади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування, але до народу України не маютьвідношення іноземні громадяни чи особи без громадянства.

Президент України є гарантом державного суверенітету і додержання Конституції України за приписами статті 102 Основного Закону.

За вимогами ст. 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної владита органів місцевого самоврядування, але такого праванемає ні в іноземних громадян, ні в осіб без громадянства, не передбачено воно ані Конституцією, ані законами України, ані вимогами міжнародних договорів, згода наобов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Ми наголошуємо на неприпустимості порушень конституційних гарантій незалежності суддів та забезпечення конституційного принципу незалежності правосуддя як запоруки реалізації права на судовий захист прав і свобод громадян. Закликаємо Вас ще раз відповідально проаналізувати ситуацію та довгострокові ризики, які створює Закон для суверенітету України танезалежності суддів, та застосувати надане Вам Конституцією України (п.30 ст.106) право вето до Закону № 5068, який, незважаючи на негативний консультативний Висновок Вищої ради правосуддя, був підтриманий удругому читанні та в цілому Верховною Радою України, підписаний Головою Верховної Ради України 22.07.2021 року та переданий Вам на підпис.

Упевнені, що попри поради зусібіч Ви спроможні самостійно розібратись у ситуації як відповідальний лідердемократичної країни заради національних інтересів та процвітання народу України, бо, як казав Тарас Григорович Шевченко, «в своїй хаті своя й правда, і сила, і воля».

Принагідно висловлюємо Вам свою повагу та нагадуємо, що представники Судової влади мають бути залучені до підготовки усіх важливих законопроектів у сферісудочинства, а сформована спеціально уповноваженими на те органами правова думка повинна враховуватися при їх прийнятті. Від імені асоціацій-підписантів теж висловлюємо готовність надавати допомогу у розробці будь-яких законопроектів, які спрямовані реформування Судової влади на принципах демократії, безсторонності та незалежності суддів на підставі вимог закону та справедливості та підкорення їх тільки верховенству права, а ні носіям державної влади, як то зазначено у останньому рішенні ЄСПЛ у справі «Гуменюк та інші проти України» від 22.07.2021 року.

Джерело: Асоціація розвитку суддівського самоврядування України

Пресслужба РСУ