17.10.2018, 09:07
Законом України "Про судоустрій і статус суддів" та процесуальними кодексами передбачено, що в судах України має бути забезпечено функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
У Раді суддів України відбулася спільна нарада за участю суддів першої, апеляційної та касаційної інстанції та заступника Голови Державної судової адміністрації України Сергія Чорнуцького і виконуючого обов'язки генерального директора державного підприємства "Інформаційні судові системи" Дмитра Дубінка щодо строків, етапів та шляхів запровадження у судах України Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
"Судді в Україні цілком об’єктивно сприймають необхідність запровадження електронних технологій в процес судочинства. Такі технології мають забезпечити оперативний документообіг, комунікацію зі сторонами, учасниками процесу, поширення та вивчення судової практики, скоротити витрати на судочинство і сприяти єдності судової практики. У той же час, Рада суддів України має, діючи від імені тих хто здійснює правосуддя, упередити усі можливі ризики на цьому шляху. Адже, в першу, будь-які зміни в діяльності судів, мають супроводжуватися покращенням доступу до правосуддя. Рухаючись у цьому напрямку, маємо обговорити ключові питання запровадження і функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з тим, щоб з її введенням було максимально спрощено доступ громадянам до правосуддя, а судді отримали дієвий інструмент, що дозволить оперативно та ефективно вивчати і розглядати справи, дотримуючись розумних строків. У той же час методи та способи запровадження електронного суду не повинні стати додатковою перешкодою для ефективного судочинства вже зараз", - сказав Голова Ради суддів України Олег Ткачук, відкриваючи спільну нараду.
Голова РСУ зазначив, що з огляду на важливість питання створення Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, її належного функціонування та забезпечення взаємодії судів, органів системи правосуддя з іншими державними органами, установами, а також з учасниками судового процесу, у системі передбачено створення відповідних модулів за такими напрямками діяльності: суддівсько-слідчий, співпраця судової системи з іншими державними органами, менеджмент процесів у судовій владі, кабінет судді та документообіг, які передбачають переведення усіх матеріалів і справ у цифровий формат. Тут, на думку Голови Ради, потрібно зважити на ті численні зауваження, які надходять від судів і стосуються проблем, що пов'язані як з нерозумінням окремими працівниками апаратів судових установ завдань, що стоять перед ними, так і з відсутністю достатнього методичного забезпечення, матеріально-технічного оснащення у судах.
При цьому, працівниками апаратів судів за три останні місяці в електронний формат переведено 1 мільйон 45 тисяч документів, 150 тисяч справ. Тепер в процесі підготовки до "оцифрування" перебуває майже 900 тисяч справ, а ще 1 мільйона справ за прогнозами має надійти до кінця року.
Враховуючи на обсяг завдань, що стоять перед судами в процесі запровадження електронного документообігу, а також беручи до уваги необхідність освоєння роботи з новим програмним забезпеченням та технологіями, присутні на зустрічі звернули увагу Ради суддів України на необхідності ухвалення рішення щодо проведення відповідного навчання для суддів та працівників апаратів судів, а також залучення додаткового кадрового потенціалу і матеріальних ресурсів для належної організації роботи судів в нових умовах.
Учасники наради запропонували продовжити обговорення питання на засіданні Ради суддів України 26 жовтня 2018 року.
Довідково: Відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів", з дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (1 січня 2019 року) у судах, Вищій раді правосуддя, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Державній судовій адміністрації України, їх органах та підрозділах, де функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує:
1) ведення електронного діловодства, в тому числі рух електронних документів у межах відповідних органів та установ та між ними, реєстрацію вхідних і вихідних документів та етапів їх руху;
2) централізоване зберігання процесуальних та інших документів та інформації в єдиній базі даних;
3) захищене зберігання, автоматизовану аналітичну і статистичну обробку інформації;
4) збереження справ та інших документів в електронному архіві;
5) обмін документами та інформацією (надсилання та отримання документів та інформації, спільна робота з документами) в електронній формі між судами, іншими органами системи правосуддя, учасниками судового процесу, а також проведення відеоконференції в режимі реального часу;
6) автоматизацію роботи судів, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, їх органів та підрозділів;
7) формування і ведення суддівського досьє (досьє кандидата на посаду судді) в електронній формі;
8) віддалений доступ користувачів цієї системи до будь-якої інформації, що в ній зберігається, в електронній формі відповідно до диференційованих прав доступу;
9) визначення судді (судді-доповідача) для розгляду конкретної справи у порядку, визначеному процесуальним законом;
10) добір осіб для запрошення до участі у здійсненні правосуддя як присяжних;
11) розподіл справ у Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Вищій раді правосуддя, її органах;
12) аудіо- та відеофіксацію судових засідань, засідань Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя, її органів, їх транслювання в мережі Інтернет у порядку, визначеному законом;
13) ведення Єдиного державного реєстру судових рішень;
14) функціонування офіційного веб-порталу судової влади України, веб-сайтів Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
15) функціонування єдиного контакт-центру для управління запитами, іншими зверненнями;
16) можливість автоматизованої взаємодії цієї системи з іншими автоматизованими, інформаційними, інформаційно-телекомунікаційними системами органів та установ системи правосуддя, органів правопорядку, Міністерства юстиції України та підпорядкованих йому органів та установ;
17) можливість учасникам справи, які мають намір взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, завчасно перевіряти в тестовому режимі зв’язок із судом;
18) інші функції, передбачені Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.
2. Реєстрація осіб в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі здійснюється відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно телекомунікаційну систему безоплатно не пізніше наступного робочого дня після надходження відповідної заяви такої особи.
3. Подання, пересилання, обмін документами, вчинення інших дій в електронній формі за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи здійснюються з використанням електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до закону.
Особливості використання електронного цифрового підпису в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі визначаються Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.
4. Суди, Вища рада правосуддя, Вища кваліфікаційна комісія суддів України, їх органи проводять розгляд справ за матеріалами в електронній формі. Процесуальні та інші документи і докази у паперовій формі не пізніше наступного дня з дня їх надходження до суду, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, їх органів переводяться в електронну форму та долучаються до матеріалів електронної справи в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У випадку необхідності відповідний орган може витребувати, оглянути та залучити до матеріалів справи документ у паперовій формі.
Подані до відповідного органу паперові документи зберігаються у додатку до електронної справи.
5. Несанкціоноване втручання в роботу Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та в автоматизований розподіл справ у суді, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Вищій раді правосуддя, її органах тягне за собою відповідальність, установлену законом.
6. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система підлягає захисту із застосуванням комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю.
7. Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Державної судової адміністрації України та після консультацій з Радою суддів України.
Прес-служба РСУ