09.04.2024, 12:24
За ініціативи Верховного Суду 8 квітня 2024 року відбулася зустріч, на якій обговорювалися можливі шляхи вдосконалення регулювання оплати праці помічників суддів, формування єдиних підходів та визначення стандартів оплати праці державних службовців і працівників патронатної служби в системі правосуддя.
Під час зустрічі було зазначено, що із 2024 року в Україні запроваджено нову систему оплати праці державних службовців (постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1409). Її метою було підвищення престижу держави та її конкурентоспроможності як роботодавця, створення можливості залучати та утримувати на державній службі найбільш кваліфікованих фахівців, зокрема, шляхом підвищення прозорості, передбачуваності та справедливості заробітної плати, посилення ролі сталої частини та обмеження варіативної частини (яка може змінюватися за рішенням керівника) у структурі заробітної плати на індивідуальному рівні й фонду заробітної плати кожного державного органу (частка сталої частини заробітної плати повинна становити не менш як 70 %, а варіативної частини – не більш як 30 %), зменшення та усунення розриву в оплаті праці державних службовців.
Утім, запроваджена система оплати праці не охоплює працівників державних органів, які не є державними службовцями, – працівників патронатних служб, зокрема помічників суддів. При цьому саме на помічників суддів покладено одну з найбільш важливих функцій в організаційному забезпеченні процесуальної діяльності судів. Однак гарантований державою посадовий оклад помічників суддів у структурі оплати праці неспівмірний із посадовими окладами державних службовців апарату суду.
Відсутність реформування системи оплати праці помічників суддів унеможливлює реалізацію одного з напрямів затвердженої урядом Стратегії реформування державного управління України на 2022–2025 роки – підвищення прозорості, передбачуваності та справедливості заробітної плати, посилення ролі сталої частини й обмеження варіативної частини заробітної плати, а також зменшення та усунення розриву в оплаті праці.
Саме всі ці проблемні питання й стали предметом обговорення для членів робочої групи з основних принципів судового менеджменту ВС, керівництва Апарату ВС, керівника апарату Вищого антикорупційного суду, керівників секретаріатів Конституційного Суду України, Вищої ради правосуддя, Ради суддів України, т. в. о. Голови Державної судової адміністрації України, помічників суддів й Голови Верховного Суду та інших зацікавлених осіб.
Позицію Ради суддів України з цього питання представив голова Комітету РСУ з питань співпраці з ЗМІ, державними та недержавними органами та організаціями, суддя Ржищевського міського суду Київської області Андрій Потапенко. Пан Андрій зазначив, що питання регулювання статусу та особливостей діяльності помічників суддів постійно перебуває у полі зору РСУ, адже РСУ затверджує Положення про помічника судді, хоча питання регулювання оплати праці посад патронатної служби знаходиться у віданні органів законодавчої та виконавчої влади.
"У попередні роки РСУ та з'їзд суддів підтримали Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо врегулювання питання оплати праці працівників судів #6311 від 16.11.2021, у якому було запропоновано прогнозований, стабільний та справедливий рівень заробітної плати кваліфікованих працівників як державної, так і патронатної служби, який не буде залежати від економії фонду оплати праці та встановлення стимулюючих виплат. Однак проєкт досі не розглянуто в парламенті, тож питання врегулювання належної оплати праці посад патронатної служби потребує термінового вирішення Кабінетом Міністрів України. У той же час у РСУ не підтримують ідеї віднесення посад помічників суддів до державної служби, адже такі кроки можуть не забезпечити бажаних змін та гарантувати гідну оплату праці помічників суддів", - наголосив Андрій Потапенко.
Разом з тим, у підсумку зустрічі було прийнято рішення про підготовку спільного звернення до Кабінету Міністрів України щодо реформування оплати праці помічників суддів шляхом прийняття змін до відповідної постанови або прийняття окремої постанови, яка унормовуватиме зазначене з урахуванням специфіки патронатної служби органів системи правосуддя та сприятиме посиленню ролі сталої частини й обмеження варіативної частини їхньої заробітної плати, а також зменшенню та усуненню розриву в оплаті праці порівняно з іншими працівниками апаратів судів.
Пресслужба РСУ