01.08.2024, 16:15
Рада суддів України, як реакцію на порядок денний засідання Ради, що було призначено на 1 серпня 2024 року, отримала листа від Державної аудиторської служби України (ДАСУ), який було підписано 31 липня 2024 року і в якому зазначалось, що "перешкоджання діяльності органів державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їхній роботі є кримінально караним діянням відповідно до статті 351-1 Кримінального кодексу України". Лист, хоча і датований 31 липня, був отриманий вже після засідання та ухвалення Радою суддів України відповідного рішення.
У листі, який підписала Голова служби пані Алла Басалаєва, зазначається, що "за запитом Міністерства фінансів України Держаудитслужба забезпечує контроль державних видатків для забезпечення стійкості державного управління в Україні (PEACE), зокрема фінансування видатків на оплату праці апаратів судів".
Рада суддів України на всіх рівнях судової та державної влади зазначає, що рівень видатків на оплату праці працівників апарату судів є вкрай низьким навіть у порівнянні з оплатою праці держслужбовців з міністерств, державних агенцій, служб і структур, не кажучи вже про комерційні структури.
З огляду на це, у Раді суддів України підкреслюють, що "рішенням Ради суддів України від 09.06.2016 №44 вже визначалося, що проведення відповідних ревізій/перевірок органами державної фінансової інспекції України загрожує незалежності судів та суддів".
Крім того, відповідно до постанови Верховного Суду від 30.01.2020 року у справі №804/902/16 за адміністративним позовом Дніпропетровського апеляційного господарського суду до Державної фінансової інспекції в Дніпропетровській області, Верховний Суд вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про те, що повноваженнями щодо здійснення контролю за використанням бюджетних коштів і матеріальних ресурсів у судах, ефективністю використання бюджетних коштів їх розпорядниками нижчого рівня та одержувачами наділена Державна судова адміністрація України.
Суд касаційної інстанції дійшов висновку, що перевірка фінансово-господарської діяльності органів судової влади регіональними органами Державної фінансової інспекції не передбачена ні вищезазначеним законом, ні іншими нормативно-правовими актами. Згідно з чинним законодавством, перевірки фінансово-господарської діяльності в господарських судах апеляційної інстанції здійснюються Державною судовою адміністрацією України, через яку фінансуються органи судової влади, а також органами Рахункової палати України.
На засіданні 1 серпня 2024 року Рада суддів України, приймаючи рішення щодо перевірок ДАСУ, вирішила звернутися до Верховної Ради України (для доведення до відома народних депутатів України) та Кабінету Міністрів України для реагування на ризики впливу на судову гілку влади та необхідного нормативно-правового врегулювання повноважень Рахункової палати й Державної аудиторської служби України з урахуванням конституційних принципів незалежності судів та суддів.
"Отримання цього листа засвідчило, що рішення Ради суддів України було правильним, адже фактично Держаудитслужба, навіть не розібравшись у правових питаннях, погрожує кримінальною відповідальністю. Рада суддів України зазначила, що функції Рахункової палати й Держаудитслужби дублюються. Суди та судова влада не проти підзвітності та прозорості й того, щоб здійснювався контроль за використанням коштів державного бюджету. Однак наша позиція полягає в тому, що Держаудитслужба не має права це робити, а це повинна робити Рахункова палата. Тому я очікую адекватної реакції з боку Кабінету Міністрів, сподіваюся, що голова Держаудитслужби все-таки ознайомиться з юридичними позиціями, викладеними у рішенні Ради суддів України, які не мають ніякого відношення до конфлікту інтересів, і що Держаудитслужба буде здійснювати свою діяльність у правовому полі. А та обставина, що окремі голови судів допускають до проведення перевірок, насправді свідчить про те, це може бути під тиском можливої кримінальної відповідальності", - прокоментував лист і рішення РСУ Голова Ради Богдан Моніч.
Пресслужба РСУ